Wskaźniki do oceny masy ciała

Ostatnio obchodziliśmy Światowy Dzień Walki z Otyłością. W ostatnich latach zauważamy znaczny wzrost liczby osób zmagających się z tą chorobą. Z czego to wynika? Osoby z nadprogramowymi kilogramami spożywają więcej kalorii, niż są w stanie zużytkować. Jeśli wydaje Ci się, że „zdrowe jedzenie zbyt dużo kosztuje”, zastanów się jak dużo kosztuje leczenie chorób wynikających z nieprawidłowych nawyków żywieniowych i braku aktywności fizycznej. Dziś przedstawię Wam wskaźniki, dzięki którym ocenicie swoją masę ciała.

Wiele osób twierdzi, że obecnie panuje moda na bycie fit. Według mnie to wcale nie moda, a coraz większa świadomość ludzi, którzy chcą po prostu zadbać o swoje zdrowie. Bo to właśnie zdrowie jest najważniejsze. Chorób wynikających z otyłości jest całe mnóstwo. Cukrzyca, osteoporoza, problemy z układem krążenia, miażdżyca, zwiększone ryzyko nowotworów czy urazy stawów i kręgosłupa – to tylko kilka z nich. Również depresja może być wynikiem otyłości.

Od czego więc zacząć? Zdać sobie sprawę z problemu i zacząć z nim walczyć. W obliczeniu odpowiedniej masy ciała pomogą Wam wymienione poniżej wskaźniki.

BMI (Body Max Index) 
Wskaźnik, który służy do określania prawidłowej masy ciała. Jego największą zaletą jest łatwość zastosowania.

Jak go obliczyć? Wystarczy podzielić masę ciała, wyrażoną w kg przez wzrost wyrażony w metrach, podniesiony do kwadratu.

BMI = masa ciała (kg) / wysokość ciała2 (m2)


Niestety nie może być jednak stosowany w każdych warunkach. Wyjątkiem są osoby o rozbudowanej tkance mięśniowej, kobiet ciężarne oraz rosnące dzieci. W tych przypadkach wynik może być mylny. Wskaźnik ten jest bardzo podstawowy i dobrze odzwierciedli zawartość tkanki tłuszczowej jedynie u osób dorosłych, o przeciętnych warunkach umięśnienia. Mimo to, warto go obliczyć, ponieważ pozwala na wstępne zorientowanie się w swoim stanie zdrowia. A dodatkowo wykonać inne pomiary :)

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określiła referencyjne wartości wskaźnika BMI dla wagi prawidłowej i stanów patologicznych:

WHR (Waist-Hip Ratio) 
Wskaźnik pozwalający na określenie rodzaju sylwetki (gruszka lub jabłko) oraz zbadanie typu otyłości (brzuszna lub pośladkowo-udowa). Ma on na celu określenie rozkładu tkanki tłuszczowej w organizmie, a także ryzyka wystąpienia towarzyszących temu schorzeń. 

Jak go obliczyć? Wystarczy podzielić obwód talii (cm) przez obwód bioder (cm). Jeżeli nasze BMI znajduje się w normie, WHR określa jedynie nasze predyspozycje do tycia w wymienionych miejscach.

WHR = obwód talii (cm) / obwód bioder (cm)


Otyłość brzuszna (androidalna), typ jabłko – gromadzenie się tłuszczu w okolicach jamy brzusznej. Otyłość łatwiejsza do zredukowania, jednak uważana za najbardziej niebezpieczną. Powoduje utłuszczanie narządów wewnętrzenych i niesie za sobą większe ryzyko wystąpienia chorób serca, nadciśnienia, cukrzycy typu 2 oraz udaru mózgu.

Otyłość pośladkowo-udowa (androidalna), typ gruszka – gromadzenie się tłuszczu w okolicach bioder. Otyłość łagodniejsza dla stanu zdrowia, jednak znacznie trudniejsza w redukcji. Może zaburzać sprawność stawów i kończyn dolnych oraz powodować pojawienie się żylaków.

Wskaźnik BMI>25 kg/m2 i wartość WHR powyżej 0.85 u kobiet i 1.0 u mężczyzn 
świadczą o najbardziej niebezpiecznym typie otyłości, tzw. otyłości wisceralnej (trzewnej), 
czyli nagromadzeniu tłuszczu trzewnego w okolicy jamy brzusznej. 

PPM (Podstawowa Przemiana Materii) 
Wskaźnik pozwalający na obliczenie minimum energii potrzebnej do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych. Energia ta zużywana jest na oddychanie, pracę serca i przepływ krwi oraz wzrost i odbudowę komórek. Umiejętność obliczenia tej wartości pozwala na kontrolowanie siebie oraz swojej wagi. Należy pamiętać, że aby cieszyć się dobrym zdrowiem, należy dostarczać do organizmu odpowiednią ilość energii. 
Obliczona wartość to minimum! Stosowanie rygorystycznych diet odchudzających, które schodzą poniżej obliczonej wartości może skutkować uszczerbkiem na zdrowiu.

Do obliczenia PPM używamy poniższych wzoru.

Dla kobiet:
PPM = 665,09 + (9,56 x waga (kg)) + (1,85 x wzrost (cm)) – 4,67 x wiek (w latach)
Dla mężczyzn:
PPM = 66,47 + (13,75 x waga (kg)) + (5 x wzrost (cm)) – 6,75 x wiek (w latach)

Na przykład:
Kobieta mająca 44 lata o wzroście 1,60cm i wadze 65kg :
PPM = 665,09 + (9,56 x 65) + (1,85 x 1,6) - (4,67 x 44) = 621,40 + 717 + 2,96 - 205,48 = 1135,88
Będzie miała podstawową przemianę materii na poziomie ok. 1136 kcal.

WHtR (Waist-to-height ratio) 
Wskaźnik uznawany jako doskonalsza wersja BMI. Jak go obliczyć? Wystarczy podzielić obwód talii (cm) przez wzrost (cm). Aby zachować dobre zdrowie, należy utrzymywać obwód talii na takim poziomie, aby nie przekraczał połowy naszego wzrostu.

WHtR = [obwód talii (cm) / wzrost (cm)] x 100


Obwód talii 
Wskaźnik mający na celu określenie skali ewentualnej otyłości okolic jamy brzusznej, a co za tym idzie, określenia stopnia zagrożenia wystąpieniem chorób sercowo-naczyniowych. Wiele ogólnoświatowych badań potwierdza, że wartość obwodu talii ma wpływ na stan naszego zdrowia.

Przyjęto, że u kobiet obwód pasa sięgający powyżej 80 cm oznacza wzrost ryzyka powikłań otyłości, natomiast przekroczenie 88 cm może oznaczać już poważne problemy zdrowotne. Adekwatnie dla mężczyzn, wymiary te wynoszą 94 cm i 102 cm. 
Wzrost tych wartości jest równoznaczny ze wzrostem ryzyka pojawienia się wielu chorób, w tym problemów z ciśnieniem, zaburzeń oddychania czy cukrzycy.

Ocena rozmieszczenia tkanki tłuszczowej na podstawie wskaźnika obwodu talii.


Jeśli twoje wyniki nie znajdują się w normie, 
niech to będzie impuls do zmiany!

10 komentarzy:

  1. Dużo przydatnych informacji i solidnie zrealizowany temat :). Chyba mam w normie BMI ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. No cóż, w większość obliczeń wychodzi mi niedowaga i tak od kiedy pamiętam :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiem. Jestem nadważany. Żadna tabelka temu nie zaprzeczy :P. Dzięki za wyczerpujące informacje. Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Co prawda mam BMI ponieżej normy, ale jak miałam w normie to jakoś gorzej ze swoim ciałem się czułam ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam wagę w ryzach, ale niedługo się to zmieni :D (3 m ciąży)

    OdpowiedzUsuń
  6. Najlepszym wskaźnikiem oceny ciała będzie lustro i centymetr :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Najbardziej znane chyba jest BMI, dobrze wiedzieć i o innych oraz zrobić odpowiednie pomiary i obliczenia :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Po ostatnich miesiącach podjadania aż boję się sprawdzić, jaką ocenę ma moje ciało :D

    OdpowiedzUsuń
  9. To ja jestem na przełomie niedowagi z normą. Ale w wolnej chwili chętnie się pomierzę i sprawdzę resztę ;)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Serenity. Wanderlust. Marriage. , Blogger