Sen i jego wpływ na zdrowie

Sen jest niezbędnym elementem do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Niestety im jesteśmy starsi, tym czasu na sen zazwyczaj jest coraz mniej. Bo przecież praca, nadgodziny, zaległe projekty i mnóstwo obowiązków… Optymalna dawka snu waha się między 6 a 8 godzin na dobę. Dlaczego sen jest tak ważny? I jakie mogą być skutki nieprzespanych nocy?

Jeszcze będąc w liceum potrafiłam siedzieć do 2-3 nad ranem i rozmawiać ze znajomymi na czacie. Na studiach starałam się pogodzić spotkania towarzyskie, z nauką (której było naprawdę dużo!) i pracę. Tak, pracowałam podczas studiów dziennych, i to w co najmniej 5 różnych miejscach. I mimo, że dobrze wiedziałam jak ważny jest sen, nie przywiązywałam do tego szczególnej uwagi. Przecież czułam się dobrze, każdego dnia udawało mi się wcześnie wstawać (ledwo, ale jednak!), a mój dzień wydawał się dużo dłuższy niż wcześniej - dzięki czemu mogłam więcej zrobić. Po co więc miałabym cokolwiek zmieniać ? Nie zdawałam sobie jednak sprawy, że odpowiednia dawka, ale i jakość snu mają tak ogromny wpływ na właściwie funkcjonowanie mojego organizmu.

Jakie mogą być skutki nieprzespanych nocy?

Osłabienie organizmu. Jest to jednoznaczne z pogorszeniem się pracy mózgu, a tym samym koncentracji. Pojawiają się problemy z pamięcią, planowaniem oraz oceną sytuacji. Niewyspani, jesteśmy także bardziej drażliwi i łatwiej się irytujemy. I nawet jeśli przez kilka dni czujemy się całkiem nieźle, w końcu odczujemy te wszystkie nieprzespane noce, co z pewnością odbije się na naszej pracy. Jeśli więc chcesz być bardziej efektywnym pracownikiem, z łatwością przyswajać nową wiedzę, a przy tym cieszyć się dobrym samopoczuciem, zadbaj o odpowiedni sen.

Brak czasu na regenerację komórek. Ma to dla mnie ogromne znaczenie odkąd na stałe związałam się ze sportem. Dlaczego? Podczas snu wydzielany jest hormon wzrostu, odpowiadający za tworzenie białek, z których zbudowane są mięśnie. Hormon ten odpowiada za regenerację komórek, które podczas ostatniej aktywności uległy uszkodzeniu lub rozpadowi i następnie wymianę ich na nowe. Należy także pamiętać, że znacznie łatwiej uszkodzić mięśnie podczas intensywnego treningu po kiepsko przespanej nocy.

Zwiększenie ryzyka zawału lub udaru. Osoby przeznaczające na sen mniej niż 5 godzin na dobę są bardziej narażone na nadciśnienie w stosunku do osób, które przesypiają co najmniej 6 godzin. Zbyt płytki i krótki sen powoduje wydzielanie się w organizmie hormonów stresu w nadmiernych ilościach, co powoduje przyspieszenie rytmu serca. Tym samym wzrasta ryzyko zawału oraz udaru. Czy warto, aż tak ryzykować?

Przyspieszenie procesów starzenia. Czy wiedzieliście, że zła jakość snu przyspiesza procesy starzenia się skóry? Na twarzy szybciej pojawiają się różnego rodzaju przebarwienia i zmarszczki, a skóra znacznie trudniej się regeneruje np. po oparzeniach. Zmęczona po nieprzespanej nocy twarz traci swój naturalny blask, staje się poszarzała i matowa, a pod oczami pojawiają się cienie. I niestety, nie wszystko uda się ukryć kosmetykami.

Brak energii. Podczas snu odpoczywamy nie tylko fizycznie, ale przede wszystkim psychicznie. W trakcie spania odbudowuje się energia, którą wykorzystaliśmy w ciągu całego dnia. W tym czasie nie wydzielają się w naszym organizmie hormony stresu. Jeśli jednak nie zadbamy o odpowiednią dawkę snu, mogą one znacząco wzrosnąć w godzinach popołudniowych i wieczornych kolejnego dnia. Jeśli lubisz sport, pamiętaj, że po nieprzespanej nocy, nie masz co liczyć na efektywny trening.

Zwiększenie ryzyka otyłości. A to ze względu na problemy z utrzymaniem stałego poziomu cukru we krwi, który jest skutkiem przewlekłego niedoboru snu. Gdy za krótko śpimy, zmniejsza się poziom leptyny odpowiadający za zmniejszenie apetytu, natomiast wzrasta stężenie greliny, która z kolei nasila uczucie głodu. Dodatkowo, wspomniane wcześniej hormony stresu mają ogromny wpływ na pogorszenie przemiany materii, co może wywołać problemy z trawieniem.

Obniżenie odporności. Jeśli chcesz zwiększyć odporność swojego organizmu, nie zapominaj o odpowiedniej dawce snu. Jestem świetnym przykładem na to, że kilka nieprzespanych nocy może znacząco ją obniżyć. Wystarczyło trochę więcej obowiązków, trochę więcej przepracowanych godzin, a trochę mniej godzin snu. I tak, zamiast iść dziś na trening, mam zaplanowaną wizytę u lekarza. Dbajmy o naszą odporność, ponieważ chroni nas ona nie tylko przed zwykłym przeziębieniem, ale i wszystkimi (również poważniejszymi!) chorobami.

Jak więc zadbać o zdrowy sen?

Właściwa dawka snu waha się między 6 a 8 godzin na dobę. Zbyt duża porcja snu jest tak samo niezdrowa jak zbyt mała jego ilość. Aby nasz organizm mógł odpowiednio się zregenerować, powinniśmy zadbać, aby w pomieszczeniu panowała całkowita ciemność. To ona odpowiada za produkcję melatoniny, która z kolei wpływa na spokojne zasypianie i dobry sen. Wszelkie hałasy, muzyka, światło oraz dźwięki dochodzące z telewizora mogą go zakłócać. Tak samo jak i intensywne światło dochodzące z ulicy. Przed spaniem należy także dobrze wywietrzyć sypialnię, ponieważ świeże powietrze ułatwia zaśnięcie.

Jeśli wydaje Ci się, że po kilku nieprzespanych nocach, odeśpisz to np. w weekend – muszę Cię zmartwić!
Nasz organizm bardzo powoli wraca do pełnej sprawności, dlatego też nie warto narażać go na przewlekłe niedobory snu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Serenity. Wanderlust. Marriage. , Blogger