Coś, co zawsze mam przy sobie

Woda jest bardzo ważnym elementem diety każdego człowieka. Co więcej, jest ona niezbędna do życia. Odpowiada za procesy metaboliczne, prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu oraz usuwanie z niego toksyn. Bez jedzenia jesteśmy w stanie przeżyć nawet miesiąc, natomiast bez wody jedynie kilka dni. I niby wszyscy wiedzą, że należy odpowiednio nawadniać organizm to jednak nadal wiele osób pije jej zdecydowanie za mało.

Brak aktywności fizycznej, palenie papierosów, niewłaściwa dieta oraz stres powodują zakwaszanie organizmu. Jeśli nie dostarczymy do niego odpowiednich ilości wody, odkładające się w nim toksyny będą niszczyć strukturę naszych komórek, powodować zmęczenie, bóle głowy, problemy z koncentracją i problemy metaboliczne. Woda jest najbardziej naturalnym napojem, który nie zawiera cukru, a co za tym idzie nie dostarcza zbędnych kalorii. To dzięki niej mogą zachodzić w naszym organizmie wszystkie procesy niezbędne do życia. I właśnie dlatego zawsze mam ją przy sobie!

Zgodnie z zaleceniami specjalistów, każdego dnia należy wypijać 2-3 litry wody. 
Jakie są tego korzyści?
1.Woda oczyszcza organizm z toksyn
Woda wspomaga pracę nerek, które mają wpływ na oczyszczanie naszego organizmu z toksyn i zbędnych substancji. Tak więc jeśli nie dostarczymy do niego odpowiedniej ilości wody, nerki nie będą pracowały prawidłowo, a tym samym nie będą w stanie poradzić sobie z zalegającymi w organizmie odpadami metabolicznymi. Woda zmniejsza także ryzyko wystąpienia kamicy nerkowej oraz chroni przed infekcjami dróg moczowych i pęcherza.

2. Pomaga w procesie odchudzania
Woda nie tylko oczyszcza organizm, ale i wypełnia nasz żołądek, dzięki czemu istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że będziemy podjadać. Woda pobudza metabolizm, poprawia trawienie i pracę jelit, a uczucie sytości hamuje nasz apetyt. Nie bez powodu zaleca się picie wody osobom pragnącym zgubić zbędne kilogramy. Zastąpienie innych napojów wodą pomaga zredukować tkankę tłuszczową, obniżyć masę ciała oraz skutecznie zapobiegać nadwadze i otyłości.

3. Poprawia kondycję skóry
Systematyczne picie wody sprawia, że skóra staje się bardziej elastyczna i odżywiona, dzięki czemu wygląda młodziej. Staje się ona gładsza i zdrowsza, a zmarszczki są mniej widoczne. Dodatkowo, dzięki oczyszczaniu organizmu z toksyn, nie pojawiają się na niej żadne wypryski.

4. Zapobiega chorobom serca 
Osoby regularnie pijące wodę, rzadziej chorują na serce. Zastępując słodkie napoje wodą będzie ci łatwiej utrzymać prawidłową masę ciała, a tym samym zmniejszyć ryzyko rozwoju chorób układu krążenia. Picie przynajmniej 2 litrów wody dziennie zapobiega także chorobie niedokrwiennej serca.

5. Zapobiega rozwojowi nowotworów
A to m.in. za sprawą systematycznego usuwania toksyn z organizmu. Spożywanie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia wspomaga zapobieganie występowania raka piersi, raka okrężnicy, raka pęcherza oraz jelit, ponieważ jej obecność powoduje zmniejszenie stężenia substancji kancerogennych.

6. Reguluję temperaturę ciała
Woda pozwala utrzymać temperaturę ciała na odpowiednim poziomie. Ma to szczególne znaczenie dla miłośników sportu, osób pracujących fizycznie i dla tych, którzy przebywają w wysokich temperaturach. Regularne picie wody pozwala zapobiegać skokom temperatury ciała, dzięki czemu nasze komórki są chronione przed uszkodzeniem. Jeśli o to nie zadbasz, możesz doprowadzić do przegrzania ciała. Co więcej, właściwie nawodniony organizm dużo lepiej radzi sobie z wirusami i bakteriami. Picie wody pomaga zwalczyć gorączkę, biegunkę, a nawet kaszel, rozrzedzając zalegającą wydzielinę!
Organizm człowieka wydala 2,5 litra wody dziennie wraz z potem, moczem,
przez skórę, układ pokarmowy i płuca.

7. Zwalcza zmęczenie, poprawia samopoczucie oraz koncentrację
Zawarte w wodzie sole mineralne poprawiają koncentrację, ułatwiają proces uczenia się i łagodzą bóle głowy. Zastąpienie porannej kawy szklanką wody pomoże Ci zwalczyć zmęczenie i doda energii na cały dzień. Lepsze samopoczucie gwarantowane ;)

8. Niezbędna podczas ciąży
Odpowiednie nawadnianie organizmu jest szczególnie ważne podczas ciąży. Wspomaga ona prawidłowy rozwój płodu, niweluje typowe dolegliwości ciążowe oraz jest korzystna dla matki. Niedobór wody u ciężarnej kobiety powoduje opuchnięcia w okolicach dłoni i stóp. Woda pomaga w wydalaniu nadmiaru płynów z organizmu i łagodzi obrzęki.

9. Poprawia wytrzymałość fizyczną
Woda to także niezbędny element podczas aktywności fizycznej. Jej niedobór może spowodować osłabienie, co jest równoznaczne ze znacznym spadkiem wydajności oraz wytrzymałości naszego organizmu. Woda zapobiega skurczom mięśni oraz zapewnia odpowiednie nawilżenie stawów, a tym samym ich ruchomość.

Odwodnienie organizmu i jego skutki
Wzmożone pragnienie i suchość w ustach to pierwsze z objawów odwodnienia. Skutkiem jest zaburzenie podstawowych funkcji fizjologicznych w naszym ciele. Nadmierna utrata wody powoduje odczuwalny spadek wydajności naszego organizmu, osłabienie oraz uczucie ciągłego zmęczenia. Następnie dochodzi rozdrażnienie i znaczne pogorszenie samopoczucia. Mogą także wystąpić drżenia rąk, zawroty i bóle głowy, odczucie gorąca oraz zmiany ciśnienia tętniczego krwi. Gdy organizm jest odwodniony mogą wystąpić zaburzenia oddychania, a także spada nasza koncentracja i zdolność pracy umysłowej. Pamiętajmy, że nawet niewielkie odwodnienie może mieć znaczące konsekwencje dla naszego zdrowia.

Utrata ok. 1-2 % wody w organizmie może skutkować zmęczeniem i bólami głowy.
Utrata 10 % powoduje niezdolność do wykonywania jakiejkolwiek aktywności fizycznej.
Natomiast w momencie, gdy straty wody przekroczą 20%, (ciężkie odwodnienie), człowiek umiera.

Nie oznacza to jednak, że możemy pić wodę bez ograniczeń. Tak jak we wszystkim, i tu potrzebny jest umiar. Organizm osoby dorosłej składa się z około 60-70% wody. Nadmierne nawodnienie organizmu może przyczynić się do wypłukania z organizmu wszystkich niezbędnych minerałów i negatywnie wpłynąć na gospodarkę wodno-mineralną, a tym samym na pracę nerek oraz serca.

Kilka ważnych zasad :
1. Wodę należy pić regularnie w małych ilościach. Lepiej częściej, ale mniej. Wypicie za jednym razem dużej ilości wody może doprowadzić do szybszego wypłukiwania się soli mineralnych (w tym sodu i potasu) z naszego organizmu.
2. Nie pijemy w trakcie posiłków. Najlepiej wypić szklankę wody na 15 minut przed posiłkiem i po nim. Picie wody podczas posiłku utrudnia trawienie, a spożywany pokarm może zlepiać się w żołądku, co z kolei oznacza, że musimy zjeść więcej, by czuć się najedzonym.
3. Picie wody z cytryną zaraz po przebudzeniu powinno stać się naszym rytuałem. O jego korzyściach przeczytacie w tym poście.

Woda to najprostszy, najtańszy i najskuteczniejszy (regularny) detoks organizmu :)



2 komentarze:

  1. Nic tylko się nawadniać :D Ja często zapominam o tym, a wiem jakie to jest ważne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam aplikacje na telefon, która przypomina o piciu wody :)

      Usuń

Copyright © 2016 Serenity. Wanderlust. Marriage. , Blogger