Południowy cypr - Larnaka

Cypr, nazywany Wyspą Afrodyty, leży na Morzu Śródziemnym. Znajduje się tu mnóstwo świątyń, klasztorów i starożytnych zabytków. Jeśli chcesz odpocząć, dostaniesz tu wszystko, co trzeba – słońce, czyste plaże i ciepłe, błękitne morze!
To także świetna propozycja dla miłośników sportów wodnych, jak i amatorów pieszych wycieczek, którzy mogą spacerować po pobliskich górach Troodos.

Dlaczego na nasze wakacje wybraliśmy właśnie to miejsce? Po pierwsze, wiedzieliśmy, że na Cyprze pogoda napewno nas nie zawiedzie. Po drugie, znaleźliśmy bilety lotnicze w bardzo promocyjnych cenach – aż żal byłoby nie skorzystać ;) A po trzecie – tyle słyszeliśmy o tym miejscu, że musieliśmy przekonać się na własne oczy czy warto się tu wybrać :)

Larnaka, trzecie pod względem miasto na Cyprze, nasze miejsce docelowe.  Za pośrednictwem portalu airbnb.pl udało nam się zarezerwować nocleg przy samej promenadzie, z przepięknym widokiem na morze. Nie mogło być lepiej! Palmowa promenada wypełniona licznymi restauracjami, tawernami, kawiarenkami i sklepami w nocy tętniła życiem, w dzień natomiast była oazą spokoju.

Co najbardziej urzekło nas w tym miejscu? Z pewnością gościnność Cypryjczyków, którzy zagadywali nas przy każdej możliwej okazji i z chęcią służyli pomocą. Mnóstwo pięknych zabytków, wspaniałe plaże, palmy,  a do tego słoneczna pogoda przez cały dzień. No i oczywiście ciepłe i naprawdę czyste morze! Każdego ranka wstawialiśmy przed godziną 5.00, aby zobaczyć wschód słońca - ten widok nigdy mi się nie znudził! Uwielbialiśmy również spacery do portu, który wyglądał cudownie o każdej porze dnia. Larnaka to także świetna baza wypadowa do innych miasteczek, z których udało nam się zobaczyć Ayia Napa.

CIEKAWOSTKI:
1. Cypr to miejsce, w którym słońce świeci przez ponad 300 dni w roku, a temperatury są naprawdę wysokie. Nic więc dziwnego, że większość domów wyposażona jest w prywatne baseny. Nawet przy kioskach znajdują się małe baseniki ;)
2. Większość plaż tutaj wyróżniona jest certyfikatem Błękitna Flaga. Każda z nich jest charakterystyczna i jedyna w swoim rodzaju! Jeśli wybieracie się na wakacje większą grupą, polecam plaże McKenzie Beach, gdzie impreza trwa przez cały dzień! Wstęp na plaże jest bezpłatny, jednak trzeba liczyć się z opłatami za wypożyczenie leżaka (ok.2,5 Euro) i parasola (2,5-3,5 Euro).
3. W przeciwieństwie do Włoch, tutaj bez problemu dogadacie się w języku angielskim.
4. Na wyspie obowiązuje ruch lewostronny. Jeśli chcecie wypożyczyć samochód lub skuter, musicie mieć ukończone 25 lat.
5. O ile centrum miasta jest naprawdę piękne, to tereny wokół niego już niekoniecznie… W drodze do Ayia Napa mieliśmy okazję zobaczyć okolice Larnaki. W większości są to puste tereny z bardzo wysuszoną ziemią.
6. Jeśli szukacie noclegu, pamiętajcie o zapoznaniu się z opiniami innych turystów o danym obiekcie. Zanim zdecydowaliśmy się na mieszkanie wynajęte za pośrednictwem airbnb.pl (o którym pisałam tutaj), przeglądaliśmy mnóstwo hoteli z zachęcającymi zdjęciami. Będąc w Larnace mieliśmy możliwość zobaczenia ich na żywo... i w rzeczywistości większość z nich wcale nie przypomina tego, co widzieliśmy w ich ofertach.
7. W pokojach znajdują się niestandardowe gniazdka (220 V) więc najlepiej wyposażyć się w specjalny adapter.
8. Wschód słońca na Cyprze jest najpiękniejszym jaki do tej pory miałam okazję podziwać! Co więcej, w sierpniu o tej godzinie temperatura wynosiła ok. 30 stopni. Nic więc dziwnego, że mnóstwo osób już korzystało z pierwszej kąpieli w morzu ;)

Co warto zobaczyć?
Promenada

Centrum Miasta - pełne urokliwych, niezwykłych kawiarenek

Port morski

Finikoudes Beach – plaża, na której mieliśmy okazję wypoczywać.

McKenzie Beach

Kastela Beach

Cerkiew Św. Łazarza – kościół prawosławny wzniesiony na miejscu grobu Łazarza, w IX wieku i odnowiony w XVII wieku. Łazarz, człowiek wskrzeszony przez Chrystusa, został pierwszym biskupem Kition (obecnie Larnaki) oraz jej świętym patronem. W latach 1570-1583 obiekt stanowił meczet, który następnie został wykupiony przez wspólnotę prawosławną.

Meczet Ali Kebir (Büyük Cami) – Tzw.Wielki Meczet to pierwotnie kościół bizantyjski, a obecnie prawdopodobnie najstarszy meczet na wyspie.

Słone Jezioro – ulubione miejsce wypoczynku tysięcy flamingów, pelikanów i łabędzi. Miejsce oddalone ok.6 km od Larnaki. Zimą i wczesną wiosną jezioro napełnia się wodą, natomiast latem praktycznie całkowicie wysycha.

www.aphroditerentals8509.wordpress.com

Meczet Hala Sultan Tekke
– islamska świątynia usytuwana na brzegu Jeziora Słonego, w miejscu pochówku Umm Haram (według legendy była ona bliską krewną Proroka Mahometa). Jest to bardzo popularne miejsce pielgrzymek muzułmańskich, otoczone wspaniałymi ogrodami. Aby zwiedzić świątynie należy pamiętać o odpowiednim stroju i zdjęciem butów przed wejściem do obiektu.