Dieta Dukana i jej skutki uboczne

Wiele osób borykających się z nadwagą marzy o diecie cud, która zagwarantuje im szybkie efekty w bardzo krótkim czasie. Takie rozwiązanie oferuje właśnie Dieta Dukana!  Dlaczego więc tak wielu naukowców krytykuje tę dietę, a większość dietetyków stanowczo jej odradza?

Dieta Dukana polega na dostarczaniu do organizmu białka w bardzo dużych ilościach, przy jednoczesnym ograniczeniu tłuszczy i węglowodanów. Dieta podzielona jest na 4 etapy:
Faza uderzeniowa – trwa of 5 do 10 dni – opiera się na spożywaniu głównie produktów wysokobiałkowych ( jajka, ryby, drób, odtłuszczony nabiał). Nie wymaga zmniejszania porcji posiłków, a jedynie spożywania określonych produktów. Powoduje błyskawiczną utratę kilogramów.
Faza równowagi – trwa do momentu osiągnięcia wymarzonej wagi – do jadłospisu dodajemy niektóre warzywa, które spożywamy naprzemiennie z białkami (schemat 1/1, czyli 1 dzień proteiny, kolejny dzień proteiny + warzywa).
Faza utrwalania – trwa w zależności od ilości zrzuconych kilogramów (na 1 kg przypada 10 dni fazy utrwalania) - ukierunkowana jest na utrzymanie dotychczasowych rezultatów przy wprowadzaniu nowych produktów (w ograniczonych ilościach).
Faza stabilizacji – trwa nawet do końca życia – w tej fazie należy kontrolować wagę, pamiętać o jedzeniu śniadań bogatych w nabiał i nie dopuszczać do złych nawyków żywieniowych. Raz w tygodniu należy przez cały dzień spożywać jedynie produkty wysokobiałkowe (jak w fazie I).

A przecież jak wiadomo, fundamentem osiągnięcia i następnie utrzymania optymalnej wagi jest zbilansowana dieta oraz prawidłowo skomponowany jadłospis. Dzięki temu mamy pewność, że po posiłkach będziemy syci, do organizmu zostaną dostarczone wszystkie niezbędne składniki odżywcze, a waga będzie spadać w odpowiednim tempie. Osiągnięcie wymarzonej sylwetki wymaga bardzo dużo czasu, cierpliwości i mnóstwo silnej woli. Jest to jednak proces, który zagwarantuje Ci długotrwałe efekty przy zachowaniu zdrowia (a może nawet wpłynie na jego poprawę).

„Nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że wymaga on czasu.
Czas i tak upłynie.”

Nie zawsze byłam szczupła, też miałam problem z nadwagą. Zanim jednak mnie olśniło i zrozumiałam co powinnam zrobić, żeby schudnąć – przetestowałam dietę dr Dukana. Owszem, efekt zobaczyłam bardzo szybko. Już po trzech tygodniach waga pokazywała -5kg. Jednak po tym czasie nie mogłam już patrzeć w kółko na te same produkty, czułam się osłabiona i nie miałam na nic siły. Zrezygnowałam z diety, a kilogramy zaczęły powoli wracać. Dopiero, gdy zaczęłam ćwiczyć, racjonalnie się odżywiać i dostarczać do organizmu wszystkie składniki potrzebne do jego prawidłowego funkcjonowania, osiągnęłam efekty o jakich marzyłam. Ale co ważniejsze, odzyskałam siłę i zachowałam dobre zdrowie.


Zanim więc zdecydujesz się na zastosowanie diety proteinowej, zapoznaj się z ewentualnymi skutkami ubocznymi, które mogą znacząco odbić się na twoim zdrowiu:
- bóle głowy,
- bóle brzucha, a czasem nudności czy wymioty,
- osłabienie i senność,
- przewlekłe zaparcia,
- efekt jojo (przerwanie diety zazwyczaj powoduje powrót do poprzedniej wagi),
- zakwaszenie organizmu i postęp osteoporozy,
- kamica nerkowa i kamica pęcherzyka żółciowego,
- niewydolność nerek,
- niewydolność wątroby,
- podwyższone ciśnienie tętnicze krwi,
- dna moczanowa,
- zwiększone ryzyko zawału serca lub udaru,
- niedobór witamin, składników mineralnych i błonnika.

"Nie przytyłaś przez jedną noc. 
Nie licz na to, że schudniesz w jeden dzień."

7 komentarzy:

  1. Ostatnie zdanie- bardzo ważne i na miejscu :D Warto o tym pamiętać i nie dać się zwariować, czy odchudzaniu. Wszystko należy robić z głową. Ja na Dukanie nigdy nie byłam. Wolę raczej zbilansowane odżywianie i ruch :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zbilansowana dieta to najlepsza dieta! :)

      Usuń
  2. Tak ostatnie zdanie! Trzeba o tym pamiętać i pracować. Dla mnie najlepsza część starań to ZUMBA!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zumba to moja miłość! Coś nas łączy :)

      Usuń
  3. Nie lubię diet, a w szczególności takich monotonnych, w których nie stosuje się urozmaiceń, a jest ich naprawdę sporo :/

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie monotematyczne diety nie mogą być korzystne dla organizmu.

    OdpowiedzUsuń
  5. nie próbowałam nigdy tej diety więc nie mogę się wypowiedzieć na ten temat, je wiele zwolenników tej diety jak i przeciwników :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Serenity. Wanderlust. Marriage. , Blogger