Dieta Dukana i jej skutki uboczne

Wiele osób borykających się z nadwagą marzy o diecie cud, która zagwarantuje im szybkie efekty w bardzo krótkim czasie. Takie rozwiązanie oferuje właśnie Dieta Dukana!  Dlaczego więc tak wielu naukowców krytykuje tę dietę, a większość dietetyków stanowczo jej odradza?

Dieta Dukana polega na dostarczaniu do organizmu białka w bardzo dużych ilościach, przy jednoczesnym ograniczeniu tłuszczy i węglowodanów. Dieta podzielona jest na 4 etapy:
Faza uderzeniowa – trwa of 5 do 10 dni – opiera się na spożywaniu głównie produktów wysokobiałkowych ( jajka, ryby, drób, odtłuszczony nabiał). Nie wymaga zmniejszania porcji posiłków, a jedynie spożywania określonych produktów. Powoduje błyskawiczną utratę kilogramów.
Faza równowagi – trwa do momentu osiągnięcia wymarzonej wagi – do jadłospisu dodajemy niektóre warzywa, które spożywamy naprzemiennie z białkami (schemat 1/1, czyli 1 dzień proteiny, kolejny dzień proteiny + warzywa).
Faza utrwalania – trwa w zależności od ilości zrzuconych kilogramów (na 1 kg przypada 10 dni fazy utrwalania) - ukierunkowana jest na utrzymanie dotychczasowych rezultatów przy wprowadzaniu nowych produktów (w ograniczonych ilościach).
Faza stabilizacji – trwa nawet do końca życia – w tej fazie należy kontrolować wagę, pamiętać o jedzeniu śniadań bogatych w nabiał i nie dopuszczać do złych nawyków żywieniowych. Raz w tygodniu należy przez cały dzień spożywać jedynie produkty wysokobiałkowe (jak w fazie I).

A przecież jak wiadomo, fundamentem osiągnięcia i następnie utrzymania optymalnej wagi jest zbilansowana dieta oraz prawidłowo skomponowany jadłospis. Dzięki temu mamy pewność, że po posiłkach będziemy syci, do organizmu zostaną dostarczone wszystkie niezbędne składniki odżywcze, a waga będzie spadać w odpowiednim tempie. Osiągnięcie wymarzonej sylwetki wymaga bardzo dużo czasu, cierpliwości i mnóstwo silnej woli. Jest to jednak proces, który zagwarantuje Ci długotrwałe efekty przy zachowaniu zdrowia (a może nawet wpłynie na jego poprawę).

„Nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że wymaga on czasu.
Czas i tak upłynie.”

Nie zawsze byłam szczupła, też miałam problem z nadwagą. Zanim jednak mnie olśniło i zrozumiałam co powinnam zrobić, żeby schudnąć – przetestowałam dietę dr Dukana. Owszem, efekt zobaczyłam bardzo szybko. Już po trzech tygodniach waga pokazywała -5kg. Jednak po tym czasie nie mogłam już patrzeć w kółko na te same produkty, czułam się osłabiona i nie miałam na nic siły. Zrezygnowałam z diety, a kilogramy zaczęły powoli wracać. Dopiero, gdy zaczęłam ćwiczyć, racjonalnie się odżywiać i dostarczać do organizmu wszystkie składniki potrzebne do jego prawidłowego funkcjonowania, osiągnęłam efekty o jakich marzyłam. Ale co ważniejsze, odzyskałam siłę i zachowałam dobre zdrowie.


Zanim więc zdecydujesz się na zastosowanie diety proteinowej, zapoznaj się z ewentualnymi skutkami ubocznymi, które mogą znacząco odbić się na twoim zdrowiu:
- bóle głowy,
- bóle brzucha, a czasem nudności czy wymioty,
- osłabienie i senność,
- przewlekłe zaparcia,
- efekt jojo (przerwanie diety zazwyczaj powoduje powrót do poprzedniej wagi),
- zakwaszenie organizmu i postęp osteoporozy,
- kamica nerkowa i kamica pęcherzyka żółciowego,
- niewydolność nerek,
- niewydolność wątroby,
- podwyższone ciśnienie tętnicze krwi,
- dna moczanowa,
- zwiększone ryzyko zawału serca lub udaru,
- niedobór witamin, składników mineralnych i błonnika.

"Nie przytyłaś przez jedną noc. 
Nie licz na to, że schudniesz w jeden dzień."

4 komentarze:

  1. Ostatnie zdanie- bardzo ważne i na miejscu :D Warto o tym pamiętać i nie dać się zwariować, czy odchudzaniu. Wszystko należy robić z głową. Ja na Dukanie nigdy nie byłam. Wolę raczej zbilansowane odżywianie i ruch :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zbilansowana dieta to najlepsza dieta! :)

      Usuń
  2. Tak ostatnie zdanie! Trzeba o tym pamiętać i pracować. Dla mnie najlepsza część starań to ZUMBA!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zumba to moja miłość! Coś nas łączy :)

      Usuń

Copyright © 2016 Serenity. Wanderlust. Marriage. , Blogger