Przestań marnować swój czas!

Marek jest mistrzem w odkładaniu wszystkiego na później. Zdecydowanie nie umie organizować sobie czasu, marnuje go na niepotrzebne sprawy, a później stresuje się, bo gonią go terminy. I nagle w ciągu 24 godzin, nie może znaleźć nawet 15 minut dla siebie!
Na szczęście ma mnie ;) Pod tym względem jestem jego zdecydowanym przeciwieństwem, lubię mieć wszystko pod kontrolą i wiedzieć, że w pełni wykorzystałam cały dzień. Jeśli i ty masz problem z organizacją swojego dnia, przeczytaj poniższe wskazówki i przestań wreszcie marnować swój (cenny!) czas. Zaplanuj go z głową, a wolne chwile wykorzystuj na robienie tego, co kochasz.

Bez stresu
Po pierwsze - wstań na tyle wcześnie, by spokojnie zjeść śniadanie i napić się herbaty. Poranny pośpiech może odbić się na całym dniu, spowodować zmęczenie i gorszy nastrój. Przeanalizuj sprawy do załatwienia, odetchnij i zabierz się do pracy.

Nie odkładaj nic „na jutro”
Wiadomo, że nic się nie stanie, jeśli zrobienie prania przełożysz na kolejny dzień. Jeśli jednak postępujesz tak z większością rzeczy, z pewnością przyjdzie moment, w którym poczujesz się przytłoczona wszystkimi sprawami do załatwienia. Odkładanie obowiązków na potem nie sprawi, że one znikną. Będzie ich tylko przybywało… A to wcale nie motywuje, wręcz przeciwnie – później nie wiadomo od czego zacząć.  Nie utrudniaj sobie życia!

Szanuj swój czas
Niestety brak szacunku do własnego czasu to jeden z najbardziej popularnych błędów, które popełniamy. Lubisz pomagać? Świetnie! Ale to nie znaczy, że każdą wolną chwilę masz poświęcać na wykonywania zadań za innych. Naucz się mówić „NIE”.  Ja też lubię pomagać, czasem nawet aż za bardzo i to kilku osobom naraz.
- bo przecież „nikt nie zrobi tego lepiej niż ja”, 
- bo „kto nikt inny nie ma czasu pomóc”, 
- bo „ja wiem jak to zrobić i pewnie zajmie mi to mniej czasu niż komuś innemu”. 
Ostatecznie jestem zestresowana, zła na siebie i zdecydowanie w tyle ze wszystkimi własnymi obowiązkami. Pomagaj, ale tylko na tyle, ile jesteś w stanie udźwignąć psychicznie.

Zrób listę rzeczy do załatwienia
Tak, lista jest rzeczą niezbędną! Bo o ile jesteś w stanie zapamiętać jedną, czy dwie rzeczy, to o kolejnych prawdopodobnie zapomnisz po paru godzinach. Zapisuj wszystko co Ci wpadnie do głowy, nawet takie sprawy jak sprzątanie, wykonanie telefonu, trening czy umówienie się na zaległą kawę z przyjaciółką.

Ustal priorytety
Nie jesteś w stanie zrobić wszystkiego naraz. Nikt nie jest! Jeśli już masz zrobioną listę, zajmij się ustalaniem priorytetów. Zawsze są sprawy ważne i ważniejsze, zastanów się nad kolejnością - co musisz zrobić najpierw, a co może jeszcze poczekać. Wybierz z listy rzeczy, które jesteś w stanie zrobić danego dnia (podejdź do tego realnie!), wpisz je do kalendarza, a po ich wykonaniu wykreślaj je z listy. Uwierz mi, gdy zobaczysz jak kolejne pozycje znikają – poczujesz ogromną satysfakcję i będziesz jeszcze bardziej zmotywowana do realizowania kolejnych zadań ;)
WAŻNE: Nie, nie wypełniaj swojego dnia co do minuty. Musisz mieć też czas na odpoczynek i… nieprzewidziane wydarzenia, które mogą mieć znaczący wpływ na wszystkie twoje plany. Jeśli więc założysz, że załatwienie danej sprawy zajmie ci godzinę, przeznacz na nie jeszcze przynajmniej 30 minut, co pozbawi Cię dodatkowego stresu.


Przeznacz czas na odpoczynek
Odpoczynek to jeden z najważniejszych punktów na twojej liście. Bo jeśli jesteś zmęczona to prawdopodobnie nie będziesz też efektywna. I sprawy, które zajęłyby Ci normalnie 15 minut, będą ciągnęły się w nieskończoność. Odpoczynek jest po to, żeby odświeżyć umysł, nabrać dystansu i złapać więcej motywacji do działania.
WAŻNE: Nie przeznaczaj tej chwili na przeglądanie fejsa, instagrama czy innych portali społecznościowych – to zjadacze czasu. Zamiast tego idź na spacer, przeczytaj książkę, posłuchaj muzyki albo po prostu siądź na parapecie i napij się dobrej kawy. 


Nie szukaj wymówek. Wykorzystaj każdy dzień najlepiej jak potrafisz. Znajdź czas dla siebie.
Odpoczywaj. Myśl pozytywnie. Działaj.


9 komentarzy:

  1. Muszę wdrożyć już pierwszy punkt. Ja zawsze wszystko robię na ostatnia chwilę, a potem tylko mnóstwo stresu, który zaczyna się już po przebudzeniu i wcale nie kończy w ciągu dnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak zawsze miał mój Marek ;) Ale odkąd wstajemy wcześniej, dzień stał się lepszy, dłuższy...i spokojniejszy ;)

      Usuń
  2. Tak to moje postanowienie. Dobrze organizować czas!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra organizacja to podstawa we współczesnym, tak zabieganym świecie ;)

      Usuń
  3. Trafne uwagi :) Ja staram się teraz wszystko uporządkować....ale bez stresu i paniki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie umiem sobie organizować czasu i zawsze jestem zakopana przez to w obowiązkach. Nie ogarniam ich nawet z notesem i plannerem pod ręką

    OdpowiedzUsuń
  5. widzę wykluczenie.:P mam wstać wcześniej niż zwykle po to, by nie marnować czasu? Mam już od kilku lat wyrobiony schemat co do działań porannych i nie widzę powodu, by wstawać wcześniej.;P Poza tym to spoko.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne i proste kroki do tego, by ogarnąć czas pracy. Nadal tak dużo ludzi nie potrafi uszanować nie tylko swojego czasu, ale także czasu innych. Tymczasem tak niewiele trzeba żeby praca szła sprawnie i by dzięki temu zyskać więcej czasu dla samego siebie.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Serenity. Wanderlust. Marriage. , Blogger